NİSA 120 / 122 |
يَعِدُهُمْ
وَيُمَنِّيهِمْ
وَمَا
يَعِدُهُمُ
الشَّيْطَانُ
إِلاَّ
غُرُوراً {120} أُوْلَـئِكَ
مَأْوَاهُمْ
جَهَنَّمُ
وَلاَ يَجِدُونَ
عَنْهَا
مَحِيصاً {121} وَالَّذِينَ
آمَنُواْ
وَعَمِلُواْ
الصَّالِحَاتِ
سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ
تَجْرِي مِن
تَحْتِهَا
الأَنْهَارُ
خَالِدِينَ
فِيهَا
أَبَداً
وَعْدَ اللّهِ
حَقّاً
وَمَنْ
أَصْدَقُ
مِنَ اللّهِ
قِيلاً {122} |
120.
Onlara vaadlerde bulunur, olmayacak kuruntulara düşürür. Oysa şeytan,
kendilerine aldatmaktan başka bir vaadde bulunmaz.
121.
İşte onların barınakları cehennemdir. Oradan kaçacak bir yer de
bulamayacaklardır.
122. İman
edip salih amel işleyenlere gelince, biz onları altından ırmaklar akan
cennetlere koyacağız. Orada ebedi kalıcıdırlar. Bu, Allah'ın dosdoğru bir
va'didir. Allah'tan daha doğru sözlü kim olabilir?
Yüce Allah'ın:
"Onlara vaadlerde bulunur" buyruğunun anlamı şudur: O, kendine ait
batılları mal, mevki ve başkanlık gibi aslı astarı olmadık şeyleri, öldükten
sonra diriliş, kötülüklerin cezalandırılması gibi şeylerin olmadıklarını
va'deder. Hayır yollarda infakta bulunmasınlar diye fakirlik vehmi ile onları
korkutur, "Olmayacak kuruntulara düşürür" buyruğunun anlamı da bu
kabildendir. "Oysa şeytan kendilerine aldatmaktan başka bir vaadde
bulunmaz." Onlara vaadi sadece bir aldatmacadır.
İbni Arafe der ki:
Aldatma (el-ğurur); zahiren sevebilecek, bir tarafını gördüğün, gerçekte ise
batını ile hoşlanılmayan veya bilinmiyen şey demektir. Şeytana da
"Garur" denilir. Çünkü o, insanı nefsin sevdiklerini yapmaya iter.
Halbuki bunun arkasında
kötülük vardır.
"İşte onların"
buyruğu mübtedii'dır. "Barınakları" ise, ikinci bir mübteda'dır.
"Cehennemdir" ise, ikincisinin haberidir. Cümle bütünüyle ise, (Yani,
ikinci mübtedii ile onun haberi) birinci mübtedii'nın haberidir.
"Kaçacak bir
yer," sığınacak bir yer demektir. Bunun fiili ise (...) şeklinde gelir.
"Allah'tan daha
doğru sözlü kim olabilir" buyruğu mübtedii ve haberdir. ''Söz"
kelimesinin mansub oluşu, beyan (temyiz) olmak üzere geldiğindendir. (...):
Aynı anlamda (söz) dır. Yani, Allah'tan daha doğru sözlü hiç kimse yoktur.
Bu ayet-i kerimelerin
ihtiva ettikleri anlamlara dair açıklamalar daha önceden geçmiş bulunmaktadır.
Allah'a hamd olsun.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN